Bewegend Leren in Emmen

De eerste periode van het schooljaar zit er (bijna) op. In het Noorden is het eind deze week namelijk herfstvakantie. Tijd voor een korte terugblik. In Emmen, op de Diedeldoorn ben ik voor de 2e keer een ronde "buiten" geweest. De leerkrachten doen al veel aan bewegen en dat is vaak ook buiten. Nu gaan zij elke maand ook 1x expliciet naar buiten om daar één uur lang te leren en te bewegen. En dat is best even zoeken. Wat zijn de lesdoelen? Wat voor activiteit kan ik dan doen? En wat blijkt: heel leuk een parcours vorm met spelling woorden... een kind pakt een woord, rent het parcours en moet den het woord in de goede bak doen. Hoe controleer ik dit als leerkracht? Na zo'n eerste ronde werd er in elke klas wel een aanpassing gemaakt. Soms de keuze voor minder spellen maar dan wat langer. De leerkracht differentieert. Bijvoorbeeld: De leerkracht staat in het midden. Leerling rent naar de leerkracht, leerkracht geeft een som om cijferend onder elkaar uit te rekenen (84x36). Als het is uitgerekend komt het met het antwoord weer bij de leerkracht. De leerkracht controleert. Voor een leerling waarbij dit te moeilijk is heeft de leerkracht gewone keersommen mee genomen. En voor kinderen bij wie dit een klein beetje lastig is worden kleinere getallen gebruikt (8x45). Zo ondervang je de controle en het eigen niveau. 

Lees meer »

Inspiratiesessie rondom speeltoestellen

Heb je weleens van de ‘kwispeltest’ gehoord? Remco Claasen heeft die bedacht, of tenminste: ik heb het van hem gehoord. Het is heel simpel: kwispel je voordat je een taak gaat doen? Kwispel je tijdens? En kwispel je na afloop nog na? Dan heb je een goede baan! Nou, dit laatste maakte ik vorige week dinsdag mee. En dat was echt voor het eerst sinds tijden! Wat ik gedaan heb…

Lees meer »