De eerste periode van het schooljaar zit er (bijna) op. In het Noorden is het eind deze week namelijk herfstvakantie. Tijd voor een korte terugblik. In Emmen, op de Diedeldoorn ben ik voor de 2e keer een ronde "buiten" geweest. De leerkrachten doen al veel aan bewegen en dat is vaak ook buiten. Nu gaan zij elke maand ook 1x expliciet naar buiten om daar één uur lang te leren en te bewegen. En dat is best even zoeken. Wat zijn de lesdoelen? Wat voor activiteit kan ik dan doen? En wat blijkt: heel leuk een parcours vorm met spelling woorden... een kind pakt een woord, rent het parcours en moet den het woord in de goede bak doen. Hoe controleer ik dit als leerkracht? Na zo'n eerste ronde werd er in elke klas wel een aanpassing gemaakt. Soms de keuze voor minder spellen maar dan wat langer. De leerkracht differentieert. Bijvoorbeeld: De leerkracht staat in het midden. Leerling rent naar de leerkracht, leerkracht geeft een som om cijferend onder elkaar uit te rekenen (84x36). Als het is uitgerekend komt het met het antwoord weer bij de leerkracht. De leerkracht controleert. Voor een leerling waarbij dit te moeilijk is heeft de leerkracht gewone keersommen mee genomen. En voor kinderen bij wie dit een klein beetje lastig is worden kleinere getallen gebruikt (8x45). Zo ondervang je de controle en het eigen niveau.
Bij groep 4 was het doel: 2 tekenklanken aan elkaar schrijven. Dat was nog lastig. Op het plein schreef ik heel groot de ui-eu-ie-oe-au-ou-ij-ei. In het midden stond een bak met allerlei woorden. Kind pakt een woord. Leest het woord hardop, rent naar de goede cirkel. Loopt eerst de schrijfletter met z'n hele lijf. Daarna schrijft hij het woord op, naast de cirkel. Kijk hier eens hoe dit ging:

Toen de activiteit bezig was, zegt de leerkracht: er moet nog een beginstip bij, want niet iedereen start waarbij het zou moeten. Nou, dan tekenen we die er gewoon bij!
Het is ongelooflijk leuk wat je allemaal kan leren i.c.m. bewegen. Het moeilijkste is om activiteiten te bedenken waarbij het bewegen echt ondersteund aan het leren zoals bij deze schrijfopdracht. Vaak is het 'bewegen tijdens leren'. Dan heeft de beweging geen relatie met de leerinhoud. Is het één beter dan de ander? Nee, als je, jezelf er maar bewust van bent.
Ik had er als kind, 20 jaar geleden voor getekend om zo te mogen leren! Op naar nog heel veel
- bewegen 'voor' leren
- bewegen 'tijdens' leren
en
- BEWEGEND LEREN
Reactie plaatsen
Reacties